Тема5: Запорізька Січ – козацька республіка

Тема5: Запорізька Січ – козацька республіка
Мета: сформувати уявлення про козацьку республіку - Запорозьку Січ; охарактеризувати  особливості  військово-політичної  організації  козацтва;  пояснити причини  виникнення  українського  козацтва;  продовжувати  розвивати  вміння працювати з історичною картою, вчити показувати на карті місця Запорозьких Січей - фортець та володінь Запорозької Січі; давати характеристику особливостям  військово-політичної  організації  козацтва;  пояснювати  причини  виникнення  українського  козацтва;  визначати  хронологічну  послідовність  основних подій;  застосовувати  та  пояснювати  на  прикладах  поняття  «Запорозька  Січ», «козацька республіка»; показувати на карті місця Запорозьких Січей - фортець та володінь Запорозької Січі.
Обладнання: підручник ; ілюстрації до теми (додаток); атлас «Історія України. 8 клас», фільм про Д. Вишневецького.
Тип уроку: комбінований.;
Основні терміни та поняття: «козак», «Запорозька Січ», «козацька республіка», «гетьман», «кошовий отаман», «козацька рада», «кіш», «курінь», «клейноди».
Основні дати:
1492 р. - перша  писемна згадка в історичних  джерелах про українських козаків;
1555 р. - заснування українським православним князем Дмитром Вишневецьким на о. Мала Хортиця першої Запорізької Січі
Історичні особистості: Дмитро Вишнивецький
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:

  •    Визначати  особливості  козацької держави  -  Запорізької Січі, показувати на карті її  територію;
  •    Визначати роль Січі – столиці у військово – політичному житті запорізьких земель, житті та побуті козаків – січовиків;
  • Описувати на основі історичних джерел традиції та звичаї запорізьких козаків;
  • ·        Характеризувати князя Дмитра Вишневецького як людину та історичного діяча, давати оцінку  його діяльності;
Хід уроку
І.  Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ.  Актуалізація знань
Бліцопитування
1)  Як називають дослідники XVI ст. в історії української православної церкви?
2)  Як  впливало  на  розвиток  православної  церкви  право  патронату?
3)  Як поширення протестантизму в Україні вплинуло на проникнення сюди католицизму?
4)  Коли було видано Пересопницьке Євангеліє?
5)  Що таке братство?
6)  У чому полягало право ставропігії Львівського братства?
7) Як ставилася україно-білоруська знать до можливості об’єднання католицької і православної церков?
8)  Коли було укладено Берестейську церковну унію?
9)  Що таке полемічна література?
10) Назвіть імена найвідоміших православних письменників-полемістів.
IІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. В історії кожної країни існують неповторні сторінки. Запорозьке козацтво є унікальним явищем в історії України.
Гра «Асоціативний ряд»
На дошці учитель схематично малює людину (малюнок 1) і пропонує учням прикрасити її козацькою атрибутикою, тобто предметами, які асоціюються зі словом «козак» (шаровари, оселедець, шабля, вуса, шапка-бирка тощо — все це ви почуєте від своїх учнів). Доповнюючи картинку отримаємо щось на зразок малюнка 2.

Ця гра містить гумористичний відтінок і сприяє позитивному налаштуванню класові на продуктивну діяльність протягом уроку.
IV. Вивчення нового матеріалу
План
1.Виникнення Запорозької Січі
2.Історичний портрет Дмитра Вишневецького
3.Життя та побут козаків
1.Виникнення Запорозької січі.
Учні пригадують та називають визначення терміна «козак».
Робота з текстом підручника
Прочитайте текст у підручнику, визначте головні причини виникнення  козацтва та занесіть їх до зошита.
Робота над поняттями


       Основним  центром  життя  козаків  було  Запорожжя,  або низ, звідси назва «запорожці», або «низові козаки». Так утворилася Запорозька  Січ -  центральне  укріплення  козаків,  де  знаходилося  також  військове  і  адміністративне  керівництво  контрольованих  козаками  територій. З кінця 70-х — на початку 80-х років ця сама назва стала вживатися для  визначення  всієї  території,  де  проживали  козаки,  яка  дістала  назву  «Запорозькі Вольності».
Клейноди — військові відзнаки козаків.
Гетьман — головний, старший серед козаків.
Курінь — житло козаків.
Кіш — козацький табір.
Військові старшини — адміністрація на Січі, яка також обиралась на козацькій раді.
Булава — металева паля з кулею, символ влади гетьмана та кошового
отамана.
Бунчук — паля з кулею, оздоблена пасмами кінського волосся.
Корогви — козацькі прапорці.
Робота з документом С.41. Учні читають та дають відповідь на питання:
1. Яким було ставлення Г. Л. де Боплана до запорізьких козаків ?
2. Чим його можна пояснити? Чи є підстави не довіряти свідченням французького інженера? Чому?
2.Історичний портрет Дмитра Вишневецького
Повідомлення учнів
Повідомлення учня про Дмитра Вишневецького.
 А решта учнів отримують творче завдання.
• Дайте характеристику Дмитру Вишневецькому як історичному діячеві, використовуючи пам’ятку.
Пам’ятка для характеристики історичного діяча
1. В якій країні жив історичний діяч, за яких історичних умов він розгорнув свою діяльність?
2. Опишіть його зовнішність і характер. Що вплинуло на формування його особистості? Які його риси варті наслідування, а які ні?
3. Інтереси якої верстви суспільства він виражав?
4. Назвіть результати його діяльності і дайте їм оцінку.
5. Сформулюйте своє ставлення до нього
Історична довідка
Дмитро Вишневецький
• Народився в м. Вишневці на Волині в князівській родині.
• Набув великого військового досвіду в боротьбі з турками і татарами.
• Був черкаським і канівським старостою.
• У 1552 р. заклав укріплення на острові Мала Хортиця.
• У 1557 р. ця фортеця витримала 24-денну облогу татарського війська.
• Ходив у походи на турецькі та татарські фортеці Очаків, Ісламкерман та у Молдавію.
• У 1564 р. потрапив у полон до турків і був страчений за наказом турецького султана.
Перегляд  фільму про Б.Вишневецького.
У ч и т е л ь. На відміну від багатьох старост, які організовували козаків у південних українських степах на боротьбу з турками та татарами, Дмитро Вишневецький вперше розгорнув цю діяльність саме на Запорожжі й побудував першу козацьку фортецю на острові Хортиця. Це сприяло збагаченню організаційного і військового досвіду козаків.
А ще можна запропонувати учням на опрацювання українську народну пісню:
Документ 4.
Пісня про Байду
…Цар турецький к ньому присилає,
Байду к собі підмовляє:
«Ой ти, Байдо та славнесенький,
Будь мені лицар та вірнесенький,
Візьми в мене царівночку,
Будеш паном на всю Україночку!»
«Твоя, царю, віра проклятая,
Твоя царівна поганая!»
Ой крикнув цар на свої гайдуки:
«Візьміть Байду добре в руки,
Візьміть Байду і зв’яжіте,
На гак ребром зачепіте!»
Ой висить Байда та й не день, не два,
Не одну нічку та й не годиночку;
Ой висить Байда та й гадає,
Та на свого цюрю споглядає,
Та на свого цюрю молодого
І на свого коня вороного:
«Ой цюрю ж мій молодесенький,
Подай мені лучок та тугесенький,
Подай мені тугий лучок
І стрілочок цілий пучок!
Ой бачу я три голубочки —
Хочу я убити для його дочки.
Де я мірю — там я вцілю.
Де я важу — там я вражу!»
Ой як стрілив — царя вцілив,
А царицю в потилицю,
Його доньку в головоньку.
«Ото ж тобі, царю,
За Байдину кару!
Було тобі знати,
Як Байду карати:
Було Байді голову істяти,
Його тіло поховати,
Вороним конем їздити,
Хлопця собі зголубити».
(Українські народні пісні та думи. — К.: Знання, 1992. — С. 36–37)
Завдання
1. Визначте, про яку історичну особу йде мова в даній українській на родній пісні.
2. На основі даної пісні спробуйте схарактеризувати історичну постать Дмитра Вишневецького.
3. Як ви думаєте, чому народ увіковічнив пам’ять про Байду в українській народній пісні?
4. Яку невідповідність історичним фактам ви помітили в даній пісні? Як ви до цього ставитесь?
Цікаво знати
Назва «Січ» походить від слова «сікти», «рубати» і використовувалася спочатку  для  позначення  оборонного  укріплення  з  дерева  і  хмизу.  Відомі на  сьогодні  історичні  джерела  не  дозволяють  остаточно  визначити,  коли виникла перша Січ. Перша писемна згадка про Запорозьку Січ з’являється в 1551 р. у хроніці польського історика Мартина Бельського, де міститься повідомлення, що в першій половині ХVІ ст. на Хортиці збиралися козаки для нагляду за переправами, промислом і боротьби з татарами. Для пізнішого часу джерела дозволяють вважати першою з відомих Запорозьких Січей козацьку фортецю, зведену в 50-х рр. ХVІ ст. на острові Хортиця відомим українським князем Дмитром Вишневецьким.
3. Життя та побут козаків
Питання про зовнішній вигляд козаків та їхні звичаї вивчається шляхом використання розповіді учнів (адже вони готували вдома повідомлення з цих питань). Доцільно буде також використати при цьому ілюстрації, які допоможуть краще опрацювати ці питання.
Під час прослуховування повідомлень про козацькі звичаї решті учнів можна запропонувати самостійно визначити й записати в зошит позитивні й негативні риси характеру українського козака.
Характер українського козака
Позитивні риси
Негативні риси
• військова доблесть;
• мужність, хоробрість, спритність;
• байдужість до смерті;
• винахідливість;
• чесність, щирість;
• щедрість;
• безкорисливість;
• повага до старших, побратимство;
• почуття патріотизму;
• почуття гумору;
• любов до музики і пісні
• вихваляння подвигами, зброєю;
• безпечність, легковажність;
• схильність до лінощів і гультяйства;
• схильність до пиятики


Робота в групах
•  1-а група. Користуючись ілюстрацію та тестом підручника, опишіть вигляд Запорозької Січі.
•  2-а група. Використовуючи текст підручника, ілюстрацію та роздавальні матеріали, підготувати інсценування «Козацька рада».
•  3-я група. Використовуючи текст підручника та роздавальний матеріал, скласти схему «Устрій Запорозької Січі».
V.  Закріплення знань учнів.
Експрес-опитування
1)  Яким роком датується перша писемна згадка про українських козаків?
2)  Що таке Дике Поле?
3)  Якими були причини виникнення українського козацтва?
4)  Що таке Великий Луг?
5)  На якому острові заснував свій замок-«городок» Д. Вишневецький?
6)  Коли козацтво стало окремим станом українського суспільства?
Історична задача


Відомий  український  історик  І.  Крип’якевич  писав  про  українське козацтво, що «у степах виробився оригінальний тип господарки,  а в його  обороні  нова  воєнна  організація;  знов  під  впливом  сеї  господарки  і  у  війні  зі  степовими  ордами  повстала  нова  козацька суспільність, зі своїм окремим побутом і окремим світоглядом». Чи поділяєте  ви  цю  думку?  Наведіть  факти,  які  її  підтверджують  або спростовують.

VІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати §5
2. Письмово п. 4 С.42




Немає коментарів:

Дописати коментар