- Мета: розкрити причини, основні положення Люблінської унії, з’ясувати політику Речі Посполитої щодо України, її політичний устрій та державну систему; показати суттєву зміну становища українських земель в результаті укладання Люблінської унії; виховувати почуття патріотизму.
- Очікувані результати:
- Після уроку учні зможуть:
- розповідати про стан українських удільних князівств у складі Великого князівства Литовського;
- характеризувати соціальну структуру українського суспільства, церковне життя, економічний розвиток українських земель наприкінці XV - п.п. XVI ст.;
- визначати причини, основні положення Люблінської унії;
- з'ясувати політику Речі Посполитої щодо України, її політичний устрій та державну систему;
- показати суттєву зміну становища українських земель в результаті укладання Люблінської унії.
- Набудуть навичок:
- роботи у складані таблиць, схем;
- користуватися історичними картами (атласами);
- аналізувати і порівнювати історичні факти.
- Тип уроку: комбінований урок із використанням інтерактивних методів.
- Обладнання: підручник, карта, атлас, робочі папки, ілюстративний матеріал,документи.
- Основні поняття й терміни: Люблінська унія, Річ Посполита, воєводства, федеративна держава.
- Основні дати: 1 липня 1569 р. — укладення Люблінської унії, створення держави Річ Посполита.
Хід уроку
- І. Організаційний момент
- Повідомлення теми та мети уроку.
- ІІ. Актуалізація знань
- Запитання для індивідуального опитування
- 1) Схарактеризуйте становище основних станів українського суспільства.
- 2) Чим відрізнялося становище привілейованих і непривілейованих станів?
- 3) Які зміни відбувалися в розвитку сільського господарства?
- 4) Визначте характерні риси розвитку міст, ремесел і торгівлі в XVI ст.
- IІІ. Мотивація навчальної діяльності
- 1) Евристична бесіда1. Пригадайте умови Кревської та Городельської уній.
2. Коли і між якими державами вони були укладені?
3. Яке значення вони мали для цих держав?
4. Як ці унії рішення вплинули на становище українських земель? - Робота з таблицями
Кревська унія 1385 р |
• Ягайло зобов’язувався прийняти католицизм, хрестити литовське населення і приєднати до Польщі всі литовські, українські і білоруські землі. • Ягайло одружувався з польською королевою Ядвігою і ставав королем Польщі. • Король Польщі одночасно вважався і великим князем Литви. • Велике князівство Литовське фактично приєднувалося до Польщі |
Городельська унія 1413 р. |
• Це угода між польським королем Владиславом ІІ Ягайлом та великим князем литовським Вітовтом. • Укладена 2 жовтня 1413 р. у місті Городлі. • Вона підтверджувала існування Великого князівства Литовського як окремої незалежної держави. • Разом з тим визнавалася політична зверхність польського короля, який мав стати великим князем литовським після смерті Вітовта. • Передбачалося проведення заходів, спрямованих на уніфікацію органів управління в обох країнах, а також зрівняння в правах шляхти католицького віросповідання Польщі та Литви |
- План
- Передумови та причини Люблінської унії.
- Люблінський сейм 1569 року
- Суспільно-політичні зміни в українських землях після Люблінської унії.
- Наслідки Люблінської унії
- Робота в групах
- • 1-а група. На основі тексту підручника (С.20-21) з’ясуйте, які передумови склалися для Литви напередодні Люблінської унії
- • 2-а група. На основі тексту підручника (С.21-22) з’ясуйте, які передумови склалися для Польщі напередодні Люблінської унії.
- • 3-я група. З’ясуйте ставлення українців (С.22-23) до питання про об’єднання Литви і Польщі.
- Передумови та причини Люблінської унії.
- Завдання для 1 групи:
- Спрогнозуйте, які б могли бути передумови та причини об'єднання Литви та Польщі.
- З метою встановлення історичної достовірності подій учитель пропонує для розгляду саморобні текстові таблиці, складені з використанням опорних сигналів. Учні самотужки пробують коментувати дані.
- А) Причини об'єднання Литви і Польщі.
- економічне і політичне послаблення
- Литва ► права шляхти
- кінець XV - п.п. XVI ст. війна з Москвою
- Польща ►приваблювали землі на Сході
- Україна► захист від татар
- права шляхти
- Заслуховуються точки зору учнів; учитель вносить корективи, уточнення, доповнення, виправлення. Причини записуються в робочі зошити.
- Люблінський сейм 1569 р.
- Питання про Люблінський сейм вивчається шляхом поєднання розповіді вчителя й опрацювання карти та ілюстрації.
Об’єднання Польського королівства і Великого князівства Литовського в одну державу відбулося у 1569 році на спільному сеймі представників привілейованих станів обох країн у Любліні. Литовська сторона прагнула у союзі з Польщею домогтися широкої автономії, мати власну грошову одиницю; зрівняти в правах з польськими шляхтичами дрібну литовсько-українську шляхту за умови повного об’єднання держав.
Польське королівство висувало свої умови: Велике князівство Литовське утворює з Польщею єдину державу з єдиним королем і спільним сеймом; у Великого князівства Литовського залишалися своя адміністрація і судочинство.
1 липня 1659 р. була підписана Люблінська унія. Проголошувалося
об’єднання Польщі та Литви у єдину федеративну державу Річ Посполиту
(республіку).
Влада короля була дуже обмежена. Усі найважливіші питання державного життя вирішував станово-представницький парламент - сейм. Була спільна скарбниця і грошова одиниця, єдина зовнішня політика. Автономія Литви зберігалась тільки на рівні місцевого самоврядування, організації військ і судочинства. Українські землі перейшли під владу Польщі.
Робота з схемою
Польща+Велике князівство Литовське=Річ Посполита (Люблінська унія, 1569)
Робота з документом
- Зміст Люблінської унії (1 липня 1569р.).
- 1.Проголошувалось об'єднання Польщі та Литви в єдину державу — Річ Посполиту.
- 2.Литві у складі Речі Посполитої надавалося право на свої законодавство, судочинство, мову (руську, білоруську), казну, військо.
- 3.Річ Посполита очолювалась королем, що обирався польськими і литовськими феодалами.
- 4.В Литві та Польщі встановлювались однаковий державний устрій, спільна грошова система, спільний сейм.
- 5.В міжнародних відносинах Річ Посполита виступала як єдина держава.
- Запитання до тексту.
- 1.Пригадайте що таке унія?
- 2. Коли була укладена унія?
- З.Які держави причетні до її підписання?
- 4.Чи рівноправними стали обидві держави? Доведіть свою точку зору, спираючись на текст.
- Завдання.
- 1.Знайдіть на карті атласу (с.2) території Польського королівства і Великого князівств Литовського до 1569 р., місто Люблін, кордони Речі Посполитої у 1569р.
- 2.3найдіть на карті литовські території, які внаслідок Люблінської унії увійшли безпосередньо до складу Польського королівства.(учні вказують, що це були власне українські землі Правобережжя і Лівобережжя.)
- Робота над поняттями
- Унія - союз.
Республіка - форма державного правління, що передбачає виборність органів влади на певний строк.
Федерація - союзна держава, яка складається з кількох державних утворень, кожне з яких має власні органи влади, але водночас підпорядковується загальнодержавним органам влади.
Річ Посполита-назва держави,що виникла влітку 1569 р. унаслідок об’єднання Польського королівства та Великого князівства Литовського
3.Суспільно-політичні зміни в українських землях після Люблінської унії
Після опрацювання відповідного тексту підручника С.23-24 учні відповідають
на запитання.
1. Назвіть вищі державні органи влади в Речі Посполитій.
2. Які зміни сталися в адміністративному управлінні на українських землях після Люблінської унії?
3. Яких змін зазнала судова система в Україні?
- Проблемне завдання. Проаналізуйте політичний устрій та державну систему Речі Посполитої (див. схему)
- У результаті аналізу схеми викладач підводить учнів до висновку, що політичний устрій Речі Посполитої базувався на шляхетській демократії.
- ПОЛІТИЧНИЙ УСТРІЙ ТА ДЕРЖАВНА СИСТЕМА РЕЧІ ПОСПОЛИТОЇ
- КОРОЛЬ
- обирався шляхтою
- Влада була обмеженою Керував закордонною
- Не було спадкового титулу політикою
- Не міг без згоди сейму одружитися,
- видавати закони, вводити податки
- сейм (станово-представницький парламент)
- утворювали
- король, сенат,
- посольська ізба
- ПОСОЛЬСЬКА ІЗБА
нижня палата(складалася здепутатів, якихобирала шляхтана місцевихсеймиках)- сенат
- вища палата
- (складалася з
- представників вищого
- католицького
- духовенства,
- світських сановників)
- Центральний уряд
- входили не сенатори(великий коронний гетьман,його заступник — польнийгетьман)входили члени сенату — міністри (великий коронний маршалок, канцлер, коронний підскарбничий
- Робота з картою.
- Розгляньте карту атласу (с.2 і дайте відповіді на запитання.)
- На які адміністративно-територіальні одиниці поділялися українські землі, що входили до складу Речі Посполитої? (Воєводства.)
- Назвіть українські воєводства, які увійшли за Люблінською унією безпосередньо до складу Польського королівства. (Київське, Брацлавське, Волинське, Підляське воєводства.)
- Розповідь учителя.
- Воєводства поділялися на повіти. На чолі воєводств стояли воєводи, які були сенаторами. Адміністративна і судова влада у повітах зосереджувалася у руках старост і каштелянів (комендантів фортець).
- У Речі Посполитій існувала система шляхетських станових судів.
- У воєводствах і повітах періодично скликалися сеймики. На них вирішувалися переважно місцеві питання, а також обиралися депутати до сейму.
- Адміністративно-територіальний устрій українських земель у складі Речі Посполитої
- 4. Наслідки Люблінської унії
Робота в парах
Працюючи в парах, учні повинні визначити позитивні та негативні наслідки Люблінської унії для України та скласти таблицю в зошиті.
Наслідки Люблінської унії для України
| |
Позитивні
|
Негативні
|
1. У рамках однієї держави
об’єдналася більшість українських земель. Це сприяло культурному і політичному об’єднанню українського народу, створювало передумови для
перетворення його в націю.
2. Запорозьке козацтво активно
залучалось до політичного життя і швидко перетворилося на самостійну політичну силу.
3. В Україні зросла мережа закладів освіти, став відчутним культурний вплив Західної Європи
|
1. Зросли повинності і податки для селян і міщан.
2. Українське населення зазнавало
національно-релігійних утисків.
3. Багато українських князів і шляхта
ополячувалися. Це означало, що українське суспільство втрачало свою політичну еліту.
4. Українці потерпали від сваволі з боку шляхти і коронного польського війська.
5. Польська держава не здатна була захистити українські землі від турецько-татарської агресії
|
V. Закріплення знань учнів.
Історичний диктант
1) Із якою державою воювало Велике князівство Литовське з 1561 р.?
2) Коли відбувся Люблінський сейм?
3) Хто виступав проти унії?
4) Коли була укладена перша унія між Литвою і Польщею?
5) За якого польського короля було підписано Люблінську унію?
6) Якою була позиція українських князів щодо можливого об’єднання Польщі й Литви?
7) Що таке федеративна держава?
8) Коли було укладено Люблінську унію?
9) Назвіть воєводства, утворені польською владою на українських землях.
10) Що окреме мали Литва і Польща згідно з унією?
11) Які позитивні наслідки унії для українських земель?
1) Які українські землі, за Люблінською унією, перейшли під
польську владу?
- VІ. Домашнє завдання
- 1. Опрацювати §2 С.15-21
- 2. Письмово С.21 питання 2.
3. Позначити на контурній карті [17, с. 2]: назви та кордони українських воєводств у складі Речі Посполитої, їх адміністративні центри; кордони та назви держав, з якими межували українські землі, що перебували під владою Речі Посполитої.
4.Підготувати повідомлення про Д. Вишневецького.
Немає коментарів:
Дописати коментар